Štítky: Dynamics 365, Licence

Dynamics 365: Jak na licence

Když Microsoft uvedl první informace o produktu Dynamics 365, odborná veřejnost především v zahraničí nadšeně tleskala. Konečně se zjednoduší licenční podmínky, každý si bude moci nakoupit jen to, co bude skutečně potřebovat. Tedy nutno říci, že toto nadšení vydrželo jen do doby, než byly zveřejněny ceníky…

Jednoduché licencování na 45 stránkách…

Silně na mě zapůsobilo, když jsem poprvé od odborníků z Microsoftu na více než 170snímkové prezentaci slyšel vysvětlení, jak „jednoduché“ to s těmi licencemi v praxi bude. A na základě aktuálních zkušeností se zákazníky mohu jen potvrdit, že není vůbec snadné správně navrhnout licenční pokrytí konkrétního scénáře u konkrétního zákazníka. Samotný dokument Dynamics 365 Licensing Guide totiž má 45 stránek a v něm se dozvíte především, že typ licence určuje, co uživatel bude a nebude smět všechno dělat. Ano, oprávnění lze měnit, ale často jedině směrem k vyšší = dražší licenci.

Pošlete nám prosím cenovou nabídku na licence!

Zcela logický požadavek od potenciálního zákazníka. Chtěl by si pořídit tento informační systém a chtěl by mít představu o tom, kolik ho bude stát. To je ovšem pro partnery našeho typu velká výzva, protože musíme nejprve sesbírat všechny potřebné informace o současných a hlavně budoucích potřebách zákazníka a na jejich základě správně navrhnout skladbu licencí. Jinými slovy, nejprve analýza, potom rozpočet. Mimochodem, víte o tom, že návrhům správného licenčního řešení se věnují odborné firmy? Já mohu například doporučit skvělé odborníky ze společnosti DAQUAS, ale nikomu o tom neříkejte ?

Firmy zaměřené na produkty Dynamics, které vyžadují speciální implementaci, se s poptávkou na nabídku licencí ztěžka perou. Často se uchylujeme k tomu, že zákazníkovi řekneme, udělejte si rozpočet na uživatele Professional, a pokud se v praxi ukáže, že si vystačíme s klientskými licencemi Basic nebo Essential, bude to pro vás příjemný bonus. Ptáte se, jak je to možné? Prostě proto, že zákazníci nejsou schopni nám předat v průběhu obchodní fáze projektu dostatek informací a my nechceme na konci analytické fáze přijít s navýšením odhadované ceny za licence. Troufnu si pomyslet, že jen velmi málo zákazníků má dnes správně navržený mix licencí třeba pro CRM.

Akční nabídka

Určitě jste se s tím na webu setkali. Můžete si vybrat z několika edicí produktu, a to za různé ceny, s hromadou vlastností a u nich zelená zatržítka, u některých tajemná pomlčka či dokonce červený křížek. Kdo se v tom má vyznat? Ještě že nám hodní výrobci napovídají označeními jako Výhodná nabídka, Best Value, Nejoblíbenější produkt… Nechtěl bych tím říci, že své práci nerozumíme a Microsoft propaguje jen nejziskovější položky ceníku, spíš upozorňuju, že všichni budeme ve větším bezpečí, když budeme prodávat a kupovat tyto Best Value produkty. Odvrácenou stranou této strategie je, že to mohou být ty dražší, než je zrovna teď pro kupujícího opravdu nezbytně třeba.

Počkat, nemluvím o nás příliš pochybovačně?

Best Value verze obsahuje vše. Nemůžete udělat chybu, když koupíte Best Value. V případě Dynamics 365 (D365) Enterprise Edition je v postavení Best Value Plan. Ano, v ceníku je Dynamics 365 Plan 1 a Plan 2! Zákazník, který má D365 Plan, se nemůže dostat do úzkých. Může využít všechny moduly, všechny funkcionality. Snadné, prosté, ne úplně laciné. Proto je stále zapotřebí rozumět i položce, která se jmenuje Dynamics 365 Team Member. Cože? Člen týmu? To je jako kdo? Představme si zákazníka, který má 30 obchodníků, 10 z nich se věnuje kromě prodeje i reklamacím, dalších 10 servisních techniků jezdí po celé republice a 5 lidí na Back Office zpracovává objednávky. Jaký je tedy správný licenčně produktový mix D365 pro takový případ? Kolik to bude stát měsíčně? Mohu nabídnout nějakou speciální nabídku? Na jak dlouho? Abych nezapomněl, zákazník také pokukuje po modulech pro účetnictví, výrobě, řízení skladu. A ještě nejlépe aby to fungovalo dohromady.

Všechno nasvědčuje tomu, že klíčovým momentem je správně identifikovat potřeby zákazníka a pak správně nabídnout mix Plánů a licencí pro Team Members. A u Dynamics 365 Business Edition, která bude více vhodná pro menší a střední zákazníky, si toto mentální cvičení ještě jednou zopakujeme, protože v jejím případě budou Plány ještě daleko výhodnější.

A opět je ďábel ukryt v detailu.

Vsadím se, že když budete vybírat dodavatele, nakonec budete u cloudové služby klást největší důraz na pravidelný měsíční náklad. Migrace dat i implementace jednoho dne skončí, ale pravidelné poplatky za službu budou běžet dalších 5 let. A správně navržený mix licencí D365 vám může za tu dobu ušetřit hromadu peněz.

Spolu s kolegy z DAQUASu jsme již mnohokrát ověřili známé rčení „Víc hlav víc ví!“, a tak i s vámi a pro vás namícháme ten správný licenční koktejl. Vzhůru do cloudu!

Boris Bělousov | Dynamica